Torm Gerds har intet dagsignal, da det er et maskindrevet skib, men føre lys fra solnedgang til solopgang.
Torm Gerd anses som et maskindrevet skib o. 50 m.
Det skal vise 2 toplys, et hvidt forud og et hvidt agten for, og skal være højere end det forpligtede toplys ret forud. Begge toplys skal vise en ubrudt bue af horisonten på 225 grader set ret forud til 22 ½ grad agten for tværs på hver side.
Torm Gerd skal også føre 2 sidelys, et grønt sidelys på styrbords side og et rødt sidelys på bagbords side, begge lys skal vise et ubrudt lys af horisonten på 112,5 grader set ret forud til 22 ½ grad agten for tværs.
Der skal også vises et hvidt agterlys, der sidder nær agterenden, der over en bue af horisonten på 135 grader og er set fra ret agterud til 67 ½ på hver side af skibet.
Torm Gerds har intet dagsignal, så forholdsreglerne for manøvresignaler føres istedet for dagsignaler:
Signal
|
Betydning
|
●
|
Maskindrevet skib, der drejer mod styrbord
|
● ●
|
Maskindrevet skib, der drejer mod bagbord
|
● ● ●
|
Maskindrevet skib, hvis maskine går i bak
|
─ ─ ●
|
Skib, der i snævert løb har hensigt om at overhale et andet skib på dens styrbords side.
|
─ ─ ● ●
|
Skib, der i snævert løb har hensigt om at overhale et andet skib på dens bagbords side.
|
─ ● ─ ●
|
Skib, der i et snævert løb samtykker i at blive overhalet og træffer forholdsregler til at tillade sikker passage.
|
● ● ● ● ● (mindst 5)
|
Skib, der i et snævert løb er ved at blive overhalet, men som er i tvivl om, hvorvidt sikker passage kan finde sted.
|
● ● ● ● ● (mindst 5)
|
Skib, der ikke forstår et andet skibs hensigter eller manøvre, eller er i tvivl om, hvorvidt det andet skib tager fyldestgørende forholdsregler til at undgå sammenstød.
|
Torm Gerd skal vie for de nedestående under maskindrevne skibe.
O
|
Overhalende
|
M
|
Maskindrevne
|
S
|
Sejlskib
|
F
|
Fiskeskibe
|
H
|
Hæmmet af sin dybgang
|
B
|
Begrænset i sin evne til at manøvrere
|
I
|
Ikke under kommando
|
A
|
Ankerligger
|
Ved afgang sejler vi ruten igennem den Engelske kanal, hvor observere vi lavt vand ved The Varne, vi sejler udenom og holder fart og kursen.
Efterfølgende observere vi et maskindrevet skib på skærende kurs på styrbords side, vi viger og går agten om.
Vi sejler videre ned af den engelske kanal, hvor vi observerer et fiskerskib, som vi viger for og holder god afstand til, efterfølgende et overhalende skib, hvor vi holder vores kurs og fart og lader det overhalende skib komme forbi.
Kære gruppe 5. Jeg er jo så vildt imponeret omkring Jeres viden omkring søvejsregler - skibslys og vigeregler. Glæder mig til at følge jer de kommende dage - og med det udlæg omkring "mine" fag - så kan i nå rigtig langt over hele banen. Keep moving!!
SvarSlet